IEA TIMSS 2023 pētījuma rezultāti
2024. gada 14. decembris
Starptautiskās skolēnu sasniegumu novērtēšanas asociācijas (International Association for the Education Achievement - IEA) organizētais matemātikas un dabaszinātņu izglītības sasniegumu pētījums TIMSS 2024 ir jau 8. novērtēšanas cikls, kurš, nodrošinot tendences 28 gadu garumā, kļuvis par pilnībā datorizētu pētījumu. TIMSS pētījumā piedalījās 4. klašu skolēni no dažādām valstīm. No Latvijas pētījumā piedalījās 4229 skolēni.
Matemātikā skolēnu zināšanas un prasmes tiek pārbaudītas uzdevumos, kas ietver trīs satura jomas – skaitļi, mērīšana un ģeometrija, dati –, un trīs kognitīvās jomas – zināšanas, zināšanu pielietošana un pamatošana. Dabaszinātnēs skolēnu zināšanas un prasmes tiek pārbaudītas uzdevumos, kas ietver trīs satura jomas – bioloģija, fizikālās zinātnes, zemes zinātnes –, un trīs kognitīvās jomas - zināšanas, zināšanu pielietošana un pamatošana.
Ar prieku varam paziņot, ka mūsu skolai ir augstā līmeņa rezultāti gan matemātikā, gan dabaszinātnēs (vidējais rezultāts ~550). Un mūsu 4. klašu skolēnu zināšanu līmenis ir augstāks gan par Latvijas vidējo rezultātu, gan par TIMSS vidējo rezultātu.
Kopumā rezultāti rāda, ka Latvijas skolēnu rezultāti piedzīvojuši lejupslīdi, salīdzinot rezultātus ar iepriekšējo ciklu, bet šeit būtiski atcerēties, ka šajā periodā Latvija piedzīvoja 3 būtiskas pārmaiņas, kas varēja ietekmēt šos rezultātus – Covid-19 pandēmija, kas pārsteidza nesagatavotus un atstāja pēdas izglītības īstenošanas procesos un to kvalitātē, kā arī pāreja uz jauno mācību standartu. Pārmaiņu sākumposmā vienmēr ir vērojams neliels kritiens atpakaļ jebkurā jomā, kas skaidrojams ar pielāgošanos pārmaiņām, jaunajam un nezināmā iepazīšanai. Trešais izaicinājums ir pāreja uz mācībām valsts valodā, kuru iedīgļi jau bija vērojami TIMSS 2023 ciklā.